Kad pintar aka kad nikah

Salam semua,

Dipagi Jumaat ini, Sue saje nak story yg Sue dah dpt kad nikah !~



Perasaan dapat kad nikah ni mcm jakun sikit..haha
Ye la kan sbb xlarat den nak bawak sijil nikah tu kehulu kehilir..
dengan adanya kad pintar ni, senang la ckit nak bergerak..

Kalu ada yg pandang ktorg dgn pandangan yg pelik, tunjuk je kad nikah ni..
Semenjak ktorg husband n wife belajar sekali ni, ktorg makan sekali, balik merempit naik moto sekali...
bdk2 yg pakai tudung labuh ni suke tgok pelik...erm....
just forget it ;)

Just nak story procedure bt kad pintar kat Johor ni...
1. Lepas nikah, kt kena tunggu 2 bulan utk amik sijil nikah yg ori kat pejabat agama yg kt daftar nikah tu..
2.Lepas dah amik sijil nikah, korang akan diberi 2 keping borang PERMOHONAN KAD PINTAR utk diisi..korang isi la..Sebelum hantar, korang make sure:

  • Sediakan RM50 utk proses permohonan.
  • Gambar lelaki bersongkok (2 keping )
  • Gambar perempuan bertudung (2 keping )


3.Korang boleh hantar borang tu kat mn2 pejabat kadi dlm negeri Johor ni...Contoh mcm Sue, Sue daftar nikah kat Pejabat kadi Ledang tp Sue hantar borang kad pintar ni kat Pejabat Kadi JB...Lepas tu, korang akan dapat resit pembayaran..Ingat tau..SIMPAN resit tu sbb nnti nak tuntut kad pintar dia nak resit..
4.Lepas 2 bulan, korang boleh la tuntut kad pintar kat pejabat kadi yg korang hantar borang tu...Hanya tunjukkan resit dan jangan lupa bawak sekali SIJIL NIKAH asal sbb nnti ada kerani tu nak cop2 no siri apa entah...

So, itu saja la procedure nya kat Johor ni..

Sekian,wassalam :)

3 comments:

cha said...

h lainla dgn kad selangor. kad johor mmg ada tulis kad pintar tu ye. pasni senangla nk cuti mane mane kan hee

pelangi chenta said...

wahhh bestnya dah dapat kad nikah.saya kena menunggu lagi

Lady D'yot said...

terima kasih. info yg membantu ;)